Revoluční obaly nastupují. Polystyren nahrazuje „houbové balení“, příkladem jdou DELL a IKEA

Revoluce v obalech na zboží se nezadržitelně blíží. Nahradí polystyrenové výplně krabic chránící křehké předměty uvnitř materiál vypěstovaný z hub? O jeho zavedení do praxe uvažuje švédská nábytkářská společnost IKEA.

obr1Materiál vynalezla před 10 lety americká společnost Evocative a nazývá ho „houbové balení“. Vzhledem k tomu, že každý jednotlivý kus v krabici je nutné zabalit a doposud používaný polystyren je neekologický a v přírodě téměř nerozložitelný, má houbový materiál velkou šanci na zavedení do praxe. Hlavní jeho výhodou je rozložitelnost například na kompostu během několika týdnů a neobsahuje umělé látky.

Výroba je nečekaně jednoduchá. Zárodky hub se implantují do forem, které jsou naplněné například  nevyužitými zbytky plodin. Volné místo pak během několika dní proroste podhoubí, které odpad spojí dohromady a obal získává ve formě svoji pevnost. Nakonec se obal vysuší, čímž je růst hub zastaven. Obal takto vyroste sám, bez přídavků chemikálií, vody a také bez nutnosti umělého osvětlení. V malém měřítku se tato technologie už používá také při produkci designových ekologických výrobků.

Jednou z prvních firem, která houbové obaly používá, je počítačová firma DELL, která do nich balí počítačové servery a další své produkty. Další velkou firmou, která se o technologii houbových obalů a jejich využití pro svoje potřeby zajímá, je nábytkářský kolos IKEA. K jejich využití se vyjádřila Joanna Yarrowová z udržitelného rozvoje: „Skvělá věc na podhoubí je, že se dá pěstovat a vytvarovat tak, aby forma obalu zcela seděla na tvar, který potřebujete. Můžete si vyrobit obal přesně na míru svému zboží.“

I na českém trhu už jsou k dostání ekologické a rozložitelné gastro obaly a řada firem se stále více zabývá výrobou ekologických obalů na potraviny nebo jednorázové nápojové kelímky.

Z čeho je vyrobený český ekologický materiál?  Základní surovinou pro výrobu je například kukuřice, obilniny, brambory nebo cukrová řepa a přírodní suroviny jako například celulóza. Obaly z toho materiálu vypadají na první pohled i dotek stejně jako běžné plasty z ropy, mají stejnou pružnost, tvrdost i průhlednost, ohebnost i odolnost. Od klasických plastů se však liší tím, že je možné je biologicky rozložit, zkompostovat a přeměnit na kvalitní biomasu nebo humus. Jedinou nevýhodou oproti  běžným PET kelímkům je jejich dvakrát vyšší cena než u plastových.

IKEA spustila kampaň „Get Green“ a využila pro ni skutečné rodiny

IKEA nejen že sama šetří životní prostředí, ale chce být nápomocná i lidem a chce je vést k šetrnosti vůči svému okolí i životnímu prostředí.

Kampaň má tři části. Stěžejní aktivitou je projekt Šetrnější domov, do kterého se zapojilo dvacet českých a slovenských rodin.

„Domácnosti se snažíme pravidelně inspirovat. Tentokrát jsme dali prostor našim zákazníkům, aby něco změnili a inspirovali vlastním příběhem stovky dalších domácností. Do projektu byli vybráni členové Ikea Family, kteří doma něčím plýtvali a měli chuť to změnit. Pomohli jsme jim vybrat produkty, které jim v šetření vodou a energií i se snížením množství odpadu pomohou, a připravili pro ně speciální workshop,“ uvádí se v tiskové zprávě.

Vybaveni know-how i výrobky IKEA se pustili s nadšením do dvouměsíčního projektu. S šesti českými a slovenskými domácnostmi byla natočena také krátká videa, která ukazují, s čím se rodiny během projektu potýkaly a co jim přinesl.

V druhé části kampaně, která bude spuštěna 11. dubna, se Ikea zaměří venkovní nábytek pomocí spojení dvou oblíbených aktivit: společného jídla a trávení času na čerstvém vzduchu.

Zdroj:

http://www.marketingovenoviny.cz/

http://www.rozhlas.cz/radiozurnal

Martin Štěrba

http://mam.ihned.cz/reklama

Zdroj video:

https://youtu.be/zw2O1PhrzA0

Zdroj obrázek: Ecovative

Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Flattr the authorShare on Google+0Share on Reddit0Email this to someoneShare on Facebook41Pin on Pinterest0